2012/11/08

Meierei. Alperna vid Kollwitzplatz




Ett mycket trevligt litet kafé med mycket gott kaffe och – viktigt, viktigt – mycket god apfelstrudel är Meierei vid Kollwitzplatz. Alptema på maten och en fin lokal med rustika, höga bord och vackra väggmålningar på kossor i alplandskap. 

Och apropå målningarna. De fanns faktiskt där långt innan kaféägaren ens hittat lokalen, men gömda. Den tidigare hyresgästen hade sänkt taket så att de inte alls syntes – så när Meierei skulle göras i ordning och det sänkta taket togs bort kom målningarna fram som en fantastiskt passande överraskning.

Som om ödet ville att det skulle öppnas ett alpkafé just där. Vackert ju.

9 kommentarer:

  1. Hej! Jag är intresserad av att frilansa i Berlin. Hur realistiskt är det? Ska jag köra med svenskt eller tyskt företag? Det vore ju bra att kunna frilansa mot båda.
    Taack för svar! / Mvh, Isabella

    SvaraRadera
  2. Hej Isabella!
    Åh, det beror det nog väldigt mycket på vad du har för utgångsläge - om du redan har ett kontaktnät etc. Men visst går det att frilansa mot Sverige härifrån! Iaf om du är journalist (fast jag känner många i andra branscher som också gör det). Bra om man kan åka hem till Sverige då och då dock för gå på möten, läsa ikapp sig på tidningar, kanske göra en intervju med nån svensk etc.

    Om du tänker bo här längre än ett år - kör på tyskt företag! Så slipper du hålla på och kräva tillbaka skatt efter att du dubbelbeskattats och grejer (du ska skatte där du fysiskt är när du utöver ditt jobb). Annars spelar det inte så stor roll vilken nationalitet din firma har, vare sig du jobbar mot tyska kunder eller mot svenska. Men - det här är verkligen inte mitt starkaste område så kolla upp med ett skatteproffs när det blir aktuellt. Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Frilansa i Berlin? Frilansa som vad då? Och: I Berlin talas det i Sverige okända språket TYSKA - som man faktiskt bör ha kunskaper i INNAN man blir "dragen över bordet" (tyskt uttryck), vilket kan ske mycket snabbt i Berlin; det här är inte Bullerbyn, här handlar det om en "rytande" världsmetropol. I världens 4:e största industrination talas faktiskt snarare tyska än skruttig tv-soap-engelska som "hemmaspråk". Men har Du förstått allt detta, då har Du möjligheten att tjäna mycket pengar och uppleva en av de mest fascinerande städerna i världen med ett otroligt utbud av kultur och den enorma känslan att leva där allting händer - just nu.

    SvaraRadera
  4. Isabella: Jo, att kunna tyska är viktigt – eller att åtminstone lära sig språket så snabbt som möjligt. Möjligheterna blir så oändligt mycket större då. Och precis som Anonym skriver är det nog också en nödvändighet i de flesta branscher om du tänkte jobba mot tyska företag också. Men hey, jag kunde ingen tyska i början och hankade mig fram ändå genom att jobba mot Sverige. Men, se till att ha en buffert att luta dig mot innan du kör igång.

    SvaraRadera
  5. Underbart! Nu fick jag en väldig Berlinlängtan!

    SvaraRadera
  6. Hej igen. @Anonym Jag är halvtysk så tyskan ska det nog inte vara något problem med ;) Och jag har tidigare bott i New York, så tempo vet jag vad det innebär.

    Jag arbetar för närvarande som Grafisk Formgivare på en byrå i Stockholm. Jag har stort kontaktnät och har redan ett par uppdrag på gång. Det jag funderar på är just hur det är bäst att sköta fakturering etc.. Men det är nog helt enkelt något jag får fundera på. Kommer nog ändå börja med att köra mot svenska kunder. Sedan är det alltså efter ett år som det är aktuellt att starta eget tyskt företag i så fall? Tack för svaren. :)

    SvaraRadera
  7. Åh, jag känner många grafiska formgivare som jobbar mot Sverige (eller lite blandat). De jag känner har svenska företag än så länge. Börja så du, och så kan du byta om det känns som att du kommer bli kvar här ett tag. Försäkringskassemässigt får du bo utomlands i ett år, sedan kommer den svenska försäkringskassan att tycka att det är dags att du skriver ut dig. Och om du gör det, gäller det att du tjänar pengar här i Tyskland för att få en tysk försäkringskassa.

    SvaraRadera
  8. Queen of Kammebornia: Härligt! Hoppas du får komma hit snart!

    SvaraRadera
  9. Kan Du tyska har Du inga problem med att klara byråkratin i Tyskland - peanuts jämfört med USA. Och dessutom funktionerar den som en väl inoljad symaskin - så länge man noggrant följer spelreglerna och inte försöker spela super-svensken från världens bästa land. Ingenting är enklare än att gå upp på Ortsamt och få Gewerbeschein och MOMS-Nummer. Har Du en firma redan i Sverige kan Du fixa det enormt billigt i Tyskland genom att sätta upp ett "unselbständige Zweigstelle" - Du undgår då alla avgifter som uppstår när man grundar en firma i Tyskland. Behöver Du hjälp kan Du ta första bästa Steuerberater och be om råd och fråga vad det kostar INNAN Du fattar beslut. Faktureringen sköter Du med den billigaste versionen av programmvaran Lexware. Hoppa på, ge gas, acceptera Ditt nya samhälle och bli integrerad - som svensk har Du en enorm välkommen-bonus i Tyskland.

    SvaraRadera

Follow JohannaPaues on Twitter Resor
Toppblogg.se