2012/11/19

Kulturskillnaden: Gymhandduken

Click on image for source

















Studera bilden. Såhär ska du göra på tyska gym. Alltså lägga en handduk på redskapet du tänker ligga eller sitta på. Glöm ej.

Det här var helt nytt för mig när jag kom hit – i Sverige hade jag alltid bara med mig ett enda stycke frotté till gymmet, och det använde jag för att torka mig med efter duschen. Här är det allmän gymkutym att lägga handduken som en barriär mellan mig och grejen jag ska styrketräna med. Som om jag vore helt genomäcklig och lämnade slemmiga spår efter mig. Som en snigel.

I början glömde jag ofta den där extrahandduken och fick många irriterade blickar slängda efter mig. Nu går det bättre, men jag tycker fortfarande att det känns lite fånigt att vara så överhygienisk hela tiden. Särskilt när jag inte ens är svettig (ja, det händer att jag går till gymmet mest för att få vara för mig själv en stund. Lyssna på en podcast, basta lite. Jag erkänner).

Men nu vet ni.
Alltså: Ta med en sitta-på-handduk till det tyska gymmet. Om du inte vill bli blängd på.

2 kommentarer:

  1. Hej Johanna! Jag försöker lära mig tyska och är sugen på tyska radioprogram och podcasts, inte specifikt för syftet utan vad tyskar lyssnar på. Har du några tips? Tack!

    SvaraRadera
  2. Hej Anna! Åh, jag har lyssnat så jäkla lite på tysk radio på sistone! Men vet du, jag borde ha bättre koll. Titta in här snart igen så ska jag göra lite research (vill själv gärna veta!). Bis bald!

    SvaraRadera

Follow JohannaPaues on Twitter Resor
Toppblogg.se